Er du allerede deltaker på Sovekuren? Klikk her for å gå til kursportalen

Lær å sove godt, så du kan våkne uthvilt og fornøyd
- på bare 3 uker

Få kunnskapen du trenger, og ta grepene som må til for å finne igjen sovehjertet ditt.

Sovekuren er et onlinekurs utviklet av lege Annette Dragland som skal hjelpe deg å føle deg uthvilt om morgenen. Og til å få LYST å legge deg når kvelden kommer!

Å våkne uthvilt skal være det mest naturlige i verden. Da kommer overskudd, motivasjon og godt humør av seg selv.

Nytt kurs starter opp i februar!

Sett meg på venteliste

DU TRENGER Å SOVE GODT FORDI DU:

  • ØNSKER Å FÅ MER ENERGI
  • VIL FØLE DEG OPPLAGT NÅR DU VÅKNER
  • HAR BEHOV FOR Å NULLSTILLE DEG
  • VIL SETTE PRIS PÅ SMÅ GLEDER
  • ØNSKER Å BLI BEDRE TIL Å MESTRE STRESS
  • VIL HA BEDRE KONTROLL PÅ SPISEVANENE DINE
  • TRENGER OVERSKUDD TIL Å FULLFØRE PROSJEKTENE DINE
  • VIL PRESTERE BEDRE PÅ JOBB
  • TRENGER MOTIVASJON TIL Å TRENE
  • ØNSKER Å OPTIMALISERE IMMUNFORSVARET

Det er ingenting galt med hjernen din.

Den er skapt for å sove godt.

 

Sovekuren lærer deg å se søvn som del av en større helhet. 

I dette kurset møter du Lege Annette Dragland som lærer deg hvordan omtrent alle aspekter ved livet og helsen påvirker søvnen. Og forteller deg hvilke endringer DU må gjøre for å sove bedre om natten.

Kostholdet, evnen til å finne ro, relasjonene dine og hvor mye eller lite du beveger deg — er alle aspekter som spiller en rolle for søvnkvaliteten din.

Sovekuren er lagt opp på den måten at den den utløser en positiv spiral som virker selvforsterkende på disse aspektene, og sånn sett på den generelle livskvaliteten din.

Fordi at når du sover bedre, vil det virke positivt tilbake på hvordan du lever livet ditt.

Hei!

Jeg heter Annette Dragland og skal være kurslederen din over tre uker med interaktiv søvntrening. Her skal vi få orden på søvnvanene dine, og sørge for at du får de beste forutsetninger for å sove godt og våkne uthvilt.

Til vanlig jobber jeg som lege og står bak podcasten Leger om livet. I begge disse rollene gjør jeg mitt beste for å formidle kunnskap om hvordan man kan leve meningsfulle liv ved å gjøre enkle og gode valg som styrker egen helse.

I Sovekuren bruker jeg alt jeg har tilegnet meg av forskningsbasert og nyttig kunnskap om søvn og søvnproblematikk, og gir deg lett og tilgjengelig innsikt som du kan lære-, bli inspirert av og benytte for å sove godt om natta. Slik at du kan våkne opp uthvilt og motivert, og ha overskudd til å mestre hverdagen og alt du ønsker å få til.

Kurset gjør forskningsbasert kunnskap om søvn enkelt å forstå, og hjelper deg å ta de riktige valgene for at akkurat du skal få god søvn.

Sett meg på venteliste

Forskningen forteller oss at en real sovekur gjør mirakler for kropp og sinn.

Søvn...

  • Gjør at du lever lengre
  • Bedrer fordøyelsen og styrker mikrobiomet
  • Reduserer risikoen for kreft og demens
  • Bedrer hukommelsen
  • Øker kreativiteten
  • Restituerer deg, både fysisk og mentalt
  • Gjør deg lykkeligere 
  • Reduserer risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag
  • Holder deg slank og senker mathungeren
  • Forbygger mentale lidelser
  • Og mye mer!
 

SOVEKUREN er et forskningsbasert onlinekurs over 21 dager

 

Tilpasset deg som vil sove bedre om natten og prestere bedre om dagen

 

Digitalt og helt fleksibelt, slik at du kan lære når det passer for deg

 

 

SOVEKUREN gir deg all den kunnskapen du trenger og viser hvilke grep akkurat du må gjøre for å sove godt.

 

Sett meg på venteliste

SLIK SER SOVEKUREN DIN UT

MODUL 1 - SÅ VIKTIG ER SØVNEN FOR DEG
Introduksjon med innledende refleksjoner om søvnbehovet vårt, om hvorfor søvn er så viktig for din helse.

MODUL 2 - HVORDAN SOVER DU?
Vi kartlegger deg og dine behov slik at du vet hva du bør fokusere på videre i kurset, og går inn på temaer som søvnhygiene, A- og B-mennesker, og hvordan du skal lære deg å tenke om din egen søvnsituasjon.

MODUL 3 - HVA ER SØVN?
I denne modulen går Annette inn på søvn, og drøfter hvordan kropp og sinn forholder seg til søvn før, under og etter at vi sover. Videre dreier modulen seg om temaene søvntrykk og døgnrytme, søvnens ulike faser, og kampen som utspiller seg mellom ulike stoffer i kroppen vår når klokka nærmer seg leggetid. 

MODUL 4 - DETTE PÅVIRKER DIN SØVNKVALITET, OG SLIK PÅVIRKES DU AV DEN
Annette forteller om hvilken påvirkning matinntak og ulike vaner har på din søvn, og om hvordan din søvnkvalitet preger din generelle helsetilstand.

MODUL 5 - LÆR Å SOVE GODT
Her kommer vi til kjernen av Sovekuren, hvor Annette setter søvn i et (helt nødvendig) helhetlig perspektiv, og forklarer hvordan og hvorfor søvn henger så tett sammen med hennes fire andre områder som hver for seg er avgjørende for en god helse: Mat og tarmflora, bevegelse, ro og stressmestring, og relasjoner. Her får vi også presentert et kobbel av gode søvntips, samt Annettes 10 sovebud, hvor hun koker det hele ned for deg.

EKSTRAMATERIALE
Annette har også satt sammen noen ekstra videoer for enkelte grupper som kan være spesielt utsatt for søvnplager, og som kan trenge spesielle råd. Disse gjelder deltakere som har blitt eldre, som sliter med mareritt, som våkner på natten, eller som sliter med ekstremt forskjøvet døgnrytme.

Ofte stilte spørsmål